tisdag 9 februari 2016

FETTISDAGEN




Ett fat kommer lastat med ett gäng mini-semlor på finaste tallriken från Mateus...



Hej Fettisdag!

Här har jag och min bättre äkta hälft precis avnjutit mina hembakade mini-semlor. Blev riktigt smarriga, om jag får säga det själv, så ni ska få receptet lite längre ner i inlägget.
Idag överraskade jag även mina kära kollegor med ett gäng mini-semlor som gick hem big time.

Receptet på dessa godingar hittade jag på Allt om mat:s sida och lyder så här:


50g smör
2 1/1 dl mjölk
25g jäst för söta degar
1 krm salt
0,75 dl socker
1 tsk stött kardemumma
8-9dl vetemjöl

Pensling:
1 uppvispat ägg

Fyllning:
200g mandelmassa
3 dl vispgrädde
1 dl matlagningsgrädde

Sätt ugnen på 250 grader.
Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till fingervarmt ca. 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och häll över mjölk/smörblandningen och rör till jästen löser sig. Tillsätt socker, kardemumma ,salt, ägg och det mesta av mjölet. 
Arbeta degen kraftigt tills degen känns smidig.Låt degen jäsaunder en bakduk i minst 30 minuter.
Baka sedan ut degen och forma till små bullar. Lägg dessa på bakpappersklädda plåtar och låt jäsa i ytterligare 30 minuter under bakduk.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugen i ca.5-7 minuter. Låt bullarna svalna på galler under en bakduk.

Skär ett lock på varje bulle , gröp ur bullen och blanda detta med riven mandelmassa och matlagningsgrädde, lägg fyllningen i urgröpningen. 
Vispa grädden och spritsa eller klicka ovanpå fyllningen. Sätt på locket på sikta över lite florsocker.



Hoppas ni vågar att prova att baka egna. Har helt övergett köpesemlor till förmån för hembakade sedan några år tillbaka och det är inte vare sig svårt eller särskilt tidskrävande. 
 Med mini-semlor blir inte alls lika mastigt och man orkar klämma i sig en utan att må dåligt och vara övermätt efteråt.
Har ni ätit någon/några semlor idag?

KRAM



Inga kommentarer: