måndag 18 maj 2015

BAKA, BAKA LITEN KAKA....




Ett fat smarriga hallongrottor är det väl ingen som kan säga nej till? Jag älskar att baka och i vissa perioder kan det bli som mest tre kaksorter i veckan. 
Minimuffinsformarna hittade jag på ICA och servetten kommer från Indiska.



God morgon!

Måndag, ny vecka och en vecka närmare sommarlov och semester!
Att jag älskar att baka vet ni nog vid det här laget. Häromveckan blev det en laddning hallongrottor i minivariant. Perfekt att ha små gobitar i frysen när fikasuget sätter in, de tinar på nolltid!
Jag använde mig av detta recept som jag snott nästan, rakt av från Matplatsen , där jag ofta hämtar inspiration. Med nästan menar jag att jag bytte ut vaniljsockret mot marsansåspulver, då det ger en intensivare vaniljsmak på kakorna.

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2-3 tsk marsansåspulver
200g smör

Fyllning:
1 dl hallonsylt.

Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut 24 minimuffinformar på en plåt eller 12 större.
Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver och marsansåspulver i en bunke, skär smöret i kuber och arbeta ihop till en smidig deg.
Rulla degen till bollar och lägg i muffinsformarna. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i lite sylt. Grädda i ugnen i 10-12 minuter.
Låt svalna på plåten under bakduk och avnjut sedan!


Små, naggande goda hallongrottor i en av mina favoritskålar från Miljögården.


Inga kommentarer: