torsdag 23 juli 2015

SOMMARFIKA PÅ TERASSEN





Dukat för en härlig sommarfika på terassen. Kladdkaka bakad av min älskade lille prins. 
Brickan kommer från Svensk Tenn och jag är nog inte ensam om att älska det fina elefantmönstret.



Bjuder er på en bild från vår terassfika  tidigare i veckan. Min älskade lille prins ville så gärna baka något gott med mig, och visst fick han det. Kladdkaka var han önskemål och så fick det bli. Tycker det är så roligt att vi delar det intresset. 
Här är mitt bästa recept på kladdkaka och som vi använde oss av:

100g smör
2 ägg 
3 dl socker
2  1/2 dl  vetemjöl
4 msk kakao
1  1/2 tsk vaniljsocker
1/2 krm salt
Kokos att bröa formen med


Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en bakform med löstagbar botten. Smält smöret och ställ åt sidan. Vispa ihop ägg och socker. 
Tillsätt övriga ingredienser och rör till sist ner det smälta smöret, till en slät smet. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i max 15 minuter. Låt kakan svalna och servera som den är eller med lättvispad grädde och färska bär.
Smaskens!




Brickan från Svenskt Tenn fick jag av min underbara man för några födelsedagar sedan och den har blivit flitigt använd, med sin stora storlek, så ryms nästan allt som behövs när man vill ta med fikat, middagen eller vinet och tilltugget ut på terassen.
Svenskt Tenn har så mycket fint i sin netbutik, och säkerligen även i sin fysiska butik i huvudstaden som jag bara måste besöka nästa gång jag är uppe, och det är mycket som finns på min önskelista, då undertecknad fyller år om mindre än en månad.


KRAM

Inga kommentarer: