söndag 28 februari 2016

DAGENS SÖNDAGSMIDDAG: PASTA MED RÄKOR



Läcker pasta med räkor toppad med en riktigt god parmesan, enkel lyx på hög nivå!




Hej söndagskväll!


Hoppas ni njutit av helgens sista dag. Här blev det äntligen en liten träff med barnens allra första kusin.
Mannens bror  och fru blev lyckliga föräldrar förra fredagen till en liten ljuvlig tös och idag fick vi alltså träffa henne för allra första gången. Då hennes föräldrar bad mig att inte lägga upp foton på henne här eller, FB eller IG väljer jag att inte publicera några bilder där hon är med här.

Gott fika blev det i form av kladdiga chokladcookies som min goa svägerska M svängt ihop. Ska be om receptet vid tillfälle, och dela det här på bloggen.

Hemma blev det god söndagsmiddag i form av pasta med räkor. Receptet kommer ursprungligen från Matplatsen , men jag har sett det lite varstans, och jag har gjort lite justeringar för det ska passa vår familj bättre.
Superenkelt  och snabbt att svänga ihop, då jag använde mig av färdigskalade räkor.
Hursomhelst här kommer receptet beräknat för ca 8 portioner, då jag dubblade för att det skulle räcka till lite matlådor ochså.

700g tinade skalade räkor
4 scharlottenlökar
2 dl creme´fraiche av valfri fetthalt
3 dl grädde av valfri fetthalt
1 1/2 msk hummerfond
1 msk vitt matlagningsvin
smör och rapsolja att steka i
salt
lite riven parmesan, gärna en vällagrad!

Finhacka löken och fräs i smör och rapsolja i en gryta utan att den tar färg.
Tillsätt creme´fraiche,grädde, hummerfond och matlagningsvin och låt puttra ihop en stund. Smaka av med salt.
Lägg i räkorna och låt dem bli varma. Blanda såsen med nykokt pasta, gärna fjärilspasta! och toppa med riven parmesan.
Smaskens! 



Nu är snart samtliga barn lagda och jag och mannen tänkte kika lite på Game of Thrones, beställde alla säsonger från första till fjärde på dvd-box och det är vårt kvällsnöje just nu. 
Säsong 5 går just nu på tv så den får vi kolla ikapp på play när boxen är slut.
Älskar att ha en serie att följa. Tidigare kikade jag på den svenska serien Blå ögon som gått på SVT, men numera finns på Netflix. 

Ha en fin söndagskväll ni som kikar in här!

KRAM

Inga kommentarer: