lördag 28 mars 2015

SMARRIGASTE MOCCARUTORNA TILL HELGFIKAT


Ett fat kommer lastat med ett gäng moccarutor! Finaste fatet från Mateus.


Hejsan på er!

Gissar att ni som råkar kika in här gillar att både baka och äta  sötfika lika mycket som jag gör. 
Hemma hos oss brukar vi alltid kolla om det finns någon god kaka eller bullar till  kaffet på maten, det vill säga kaffet och téet efter lördagslunchen.
Något vi blir extra glada för är om vi hittar en låda moccarutor i frysen. Kärt barn har många namn, ibland kallas det för kärleksmums, ibland kokosrutor, och när jag var liten fick jag lära mig att de hette fiffirutor. 
I mannens släkt går de under benämningen moccarutor och det tycker jag passar bäst med tanke på den smarriga chokladkakan och den välsmakande choklad -och kaffeglasyren, som man alltid tycker det är på tok för tunnt lager ovanpå chokladkakan.
Hursomhelst, här ska ni få mitt bästa recept på moccarutor. Receptet kommer ursprungligen från kakboksklassikern Sju sorters kakor :

150 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 msk siktad kakao, (mycket viktigt att kakaon siktas för att undvika kakaoklumpar i smeten!)
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk

Glasyr:
75 g smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl florsocker

Garnering:
Kokosflingor
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en långpanna med måtten 30x40. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken. Rör till sist ner det smälta smöret . Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 15-20 minuter. Låt kakan svalna och gör under tiden glasyren:
Smält smöret och rör ner övriga ingredienser under omrörning. Bred glasyren över kakan och strö över kokosflingorna.
 Skär i fyrkanter och njuuut!

Inga kommentarer: