måndag 20 juli 2015

SOMMARTIDER = JORDGUBBSTIDER





Nybakad jordgubbskladdkaka är det väl ingen som kan säga nej till?



Hejsan på er så här i sommar och semestertider!


Här fortsätter vi att njuta av semester och ledighet. Häromveckan åkte jag och min stora tösabit iväg till en självplock av jordgubbar här i närheten. Vi kom hem med massor av det röda guldet, ca. 10 kg för att vara exakt. 
Det blev både saft, sylt, ett helt gäng påsar i frysen och till sist en jordgubbskladdkaka!
Receptet hittade jag på Vickans blogg, men orkar ni inte klicka er vidare så kommer det här:

JORDGUBBSKLADDKAKA

125g smör
2 dl socker
1 gnutta salt
1 msk vaniljsocker
2 ägg
250g jordgubbar, gärna färska!
2 1/2 dl vetemjöl
florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. 
Spänn fast bakplåtspapper i en rund bakform med löstagbar botten, alternativ  smöra och bröa med kokos, mycket gott till jordgubbarna!
Vispa ägg och socker, tillsätt smör, mjöl, vaniljsocker och salt.
Häll smeten i formen. 
Dela jordgubbarna i halvor och stick ner runt om i kakformen. Grädda mitt ugnen i max 15 minuter.
Låt kakan svalna. Sikta över florsocker och dekorera med några jordgubbar.
Servera som den är eller med vispad grädde eller vaniljglass.




Förutom den här smarriga kladdkakan med jordgubbar blev det även saft. 
 Jag hittade ett väldigt bra recept på saft här ---> Jag använde mig av den större satsen, som i mitt tycke blev riktigt bra, för att vara första gången jag kokar egen saft.



Nykokt saft på väg ner till matkällaren! Flaskorna är gamla lemonadflaskor som jag givetvis diskat och descificerat. Etiketterna kommer från bästa Lagerhaus.

Nu ska jag fortsätta packandet för snart åker vi iväg på en liten semestertripp med husvagn. Vi har en  sådan tur att mannens släkt äger en lagom stor vagn ihop som vi kan låna nästan obegränsat. 
Själv var jag inte så positivt inställd till husvagnssemester då vi ofta åkte långa sträckor med bil och husvagn och låg aldrig mer än max två nätter på samma camping, inte så kul när man ville upptäcka och göra roliga saker på campingen direkt.
Förra sommaren gav jag det en chans och vi fick härliga dygn på Vita Sannars camping i Mellerud, för att barnen skulle få känna på det. Nu blir det nästan en vecka på samma camping och jag tycker det ska bli rätt så mysigt!


KRAM PÅ ER!


Inga kommentarer: