lördag 24 oktober 2015

FIFFIRUTOR, KÄRLEKSMUMS,MOCCARUTOR ELLER SNODDAS? VÄLJ SJÄLV!


En långpanna fyllda med söta rutor kan vem som helst bli glad av. Idag provade jag att strö över kokos över halva kakan och strössel över andra halvan.



Hej lördag!


Strax bär det av till ridskolan för veckans ridlektion för stora A så jag ska fatta mig kort.
En av mina absoluta favoritkakor är moccarutor, sååå gott med den mjuka chokladkakan och den smarriga glasyren med smak av kaffe ovanpå. 
Dessa kakor är så galet  enkla och smidiga att baka i långpannan och de smakar ju som sagt fantastiskt!
I torsdags kväll hade jag inget att göra när barnen somnat så jag slängde ihop en plåt moccarutor. 

Detta receptet hittade jag på tidningen hembakats hemsida och detta behövs för en långpanna:

2 ägg
3 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
4 dl vetemjöl
150 g smält smör
1 1/2 dl mjölk

Glasyr:

4 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
75 g smör
2-3 msk kallt kaffe
ev 1 msk vatten

topping:

Kokos, strössel eller mandelspån

Sätt ugnen på 200grader.
 Smörj och bröa en långpanna med måtten 30x40 cm.
Vispa ägg och socker pösigt. 
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en separat bunke, sikta försiktigt ner kakaon.
Blanda det smälta smöret med mjölken och rör försiktigt ner i smeten, rör den jämn.
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
Låt kakan svalna. 
Gör sedan glasyren. Smält smöret och blanda ner övriga ingredienser. Vispa ihop till en smidig kräm och glasera kakan. Strö över valfri topping såsom ,koks, strössel eller varför inte mandelspån?




Nu till den stora frågan vad kallas denna kakan hemma hos er? När jag växte upp kallade vi alltid de rutorna för Fiffi-rutor, men i mannens familj går de under benämningen Moccarutor, och det är en benämning som även jag tagit till mig.

Nu är det dax att åka till ridskolan så det är nog dags att påminna A att dra på sig ridkläderna.

Ha nu en superfin lördag alla ni som kikar in här!

KRAM

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej. Fiffirutor eller kärleksmums. Mest vanligt för mej är Fiffirutor. 🤗