söndag 8 november 2015

KLADDKAKANS DAG , FARSDAG OCH PAPPA PÅ VIFT






Igår var det ju Kladdkakans dag, om ingen undgått det. Här bakade prins K (med lite assistans från mamman) en smarrig mjölkchokladkladdkaka, som dessvärre inte orkades att avnjutas igår, men fick bli förmiddagsfika här i dag.
Det superenkla receptet kommer här för den som vill testa:


150 g mjölkchoklad
100g smör
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
3 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Spänn fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar botten. Smält smöret, grovhacka chokladen, rör till en jämn smet.
Vispa ägg och socker pösigt, rör ner chokladsmör-smeten och tillsät försiktigt mjölet. 
Rör till en jämn smet och häll i formen. Grädda i ugnen i max 18 minuter, (vi råkade grädda lite för länge, så vår blev inte superkladdig direkt).
Låt kakan svalna och anjut med en klick vispad grädde!



Hej söndag och Fars-dag!

Har ni grattat er pappor, svärfadrar, era barns pappor idag?
Vi firade ju min pappa en vecka för tidigt och svärfar blir det nästa söndag,  pappan i detta huset fick lite trevliga presenter på sängen imorse och sedan en god söndagsfrukost med bla. äggröra och bacon, innan han åkte till Landvetter för vidare avfärd mot Staterna ( andra gången på två veckor!) på jobbresa.
En del kanske tycker det låter jobbigt och tufft att vara ensam med barnen en hel vecka, men för egen del känns det helt ok, gilla läget helt enkelt. 
Vi har dessutom god hjälp av mina fantastiska svärföräldrar som ställer upp och hämtar på förskola/fritids när jag inte hinner.
Jag vet inte om det spelar in, men när vår äldsta dotter var nyfödd, jobbade mannen på ett projekt i Köpenhamn och veckopendlade dit och då var jag själv med henne på veckorna, så jag är så att säga ganska van att sköta ruljangsen med barnen själv.

Dessutom gäller det att ha lite roliga saker att se fram emot ochså. 
På min lediga fredag ska jag och mina två yngsta på playdate  med en föräldarledig vän, vars man ochså är iväg på resande fot med jobbet hela veckan.

Nu ska jag strax plocka fram lite lunch åt barnen + en kompis till stora A, sedan blir det simskola för lilla A i eftermiddag, så denna dagen lär gå med blixtens hastighet den med!

Må så gott alla ni som kikar in här!

KRAM




Inga kommentarer: