söndag 17 januari 2016

SMARRIGASTE LÖRDAGSMIDDAGEN PÅ LÄNGE



Hej i vinterkylan!


Hoppas ni inte fryser alltför mycket. Här har vi eldat i vår kamin mest hela helgen. Älskar det sprakande ljudet av den och framförallt värmen som sprids!

Igår gjorde vi något som man mest förknippar med vår/sommar. Vi grillade! Mannen trotsade kylan och grillade smarriga souvlaki -spett som jag förberett. Till det blev det tomatsallad, ugnsbakade potatisklyftor, hemgjord tsatsiki och bearnaise, för den som önskade.
Här kommer receptet på marinaden som köttbitarna får ligga i ca. 2 timmar innan man trär köttet på spett och grillar. Glöm inte att blötlägg spetten om ni använder er av träspett.

ca 700 g benfri fläskkare´
1/2 dl olja
1 citron, ( rivet skal+saft)
1 vitlöksklyfta (pressad)
1 tsk rosmarin
2 tsk oregano
 salt och svartpeppar

Skär köttet i ca 3 cm kuber. Rör ihop alltsammans till marinaden och blanda i köttbitarna. Låt marinera i kylen i minst 2 timmar. 
Trä köttet på spett och grilla.






Här kommer även receptet på tsatsiki som jag använde mig av. Det hittade jag på ICA:s sida, men modifierat lite.

1/2 gurka
1 vitlöksklyfta
grekisk yoghurt
citronjuice
olivolja
 ev. lite salt och svartpeppar

Riv gurkan på den grova sidan av rivjärnet. Lägg i en skål och strö över salt. Låt stå i 10 minuter.
Finhacka vitlöken och blanda med yoghurt, citronjuice lite olivolja. Rör till sist ner gurkan och smaka av med lite salt och svartpeppar. 




Detta smakade verkligen Grekland och semesterminnen. Kan bara tänka mig hur mysigt det är när man sitter och avnjuter den här maten på altanen och det är högsommarväder. 
Trots att det är vackert med snön, kan jag inte låta bli att längta lite till sommaren, slippa alla tjocka vinterkläder på barn och vuxna kunna sitta ute om kvällarna, bad, sol, semester, glass i stora lass, båtutflykter.
Ja, ja, drömma går väl!
Ha en fin söndagskväll, ni som kikar in här!

KRAM

Inga kommentarer: