torsdag 11 februari 2016

OM BLOGGARE, BLOGGEVENT OCH BLOGGOSFÄREN I ALLMÄNHET





Bild: lånad


Hejsan hej!



Har precis kommit hem från jobb och passade därefter på att fylla på kylen inför helgen .
Dagens stora fundering kretsar kring liten besvikelse. Inget stort, Inget allvarligt, bara känslan av att känna sig bortvald och oduglig.
Jag pratar om ett bloggevent jag anmälde till för ett tag sedan och hoppades lite på att det kanske var min tur denna gång. Har tidigare anmält mig till lite olika, men utan framgång.
Givetvis var inte turen med mig denna gången heller. 
Många av storbloggarna här på Västkusten, och säkert resten av Sverige med, kräver att man skamha en exceptionell cool blogg med massor av dagliga besökare och ett instagramkonto som har minst 500 följare för att få hänga med på event. Låter det bekant?!
Sedan när det kommer till kritan kan de ändå bjuda in kompisar till eventet som inte ens bloggar, är det inte helt meningslöst att kalla det bloggmiddag/ bloggevent etc.?

Sedan så verkar det som samma bloggare, får komma med på flertalet av eventen. Det är något jag ställer mig undrande till. Är det inte lite spännande för storbloggarna (som arrangerar eventet i sammarbete med butik/företag etc. ) att få in lite nya bloggare som, kanske är i startgroparna att lyckas, men behöver "hjälp på traven" den sista biten för att nå ut till fler läsare?
Fick en förklaring av en halvstor bloggerska att, de små bloggarna blir sura för att inte få gå på event och att man måste ligga i och leverera, och jobba hårt med bloggen. 
Men om man ändå gör det, men inget hjälper?

Jag tycker att alla ni som driver en halvstor till stor blogg och arrangerar event för bloggare ska ta er en funderare och tänka om lite vilka ni bjuder in och  framförallt inte vara rädda för att tänka nytt. Det bygger en mycket schysstare bloggvärld!

KRAM

4 kommentarer:

Liselotte sa...

Gud vad sjukt, skrev också ett inlägg om min besvikelse i ämnet igår, förstår din känsla.

Det du skrev om att du fått en förklaring, tycker de att vi med små bloggar är obefogat sura och att vi istället ska ligga i för att göra bloggen större? Blev nyfiken :)

Liselotte sa...

Hej!

Ja, jag sökte till det eventet, och har sökt till en jäkla massa under förra året och även i början på detta. Säkert fyra eller fem stycken. Så nu kände jag att bägaren rann över, orkar inte känna mig så oduglig mer!

Hoppas vi ses på ett bloggevent snart, om vi någon gång blir utvalda då vill säga ;) Skämt åsido, är rätt less på bloggvärlden just nu för att vara ärlig!

Kram!

Nazima sa...

Jättetrist verkligen att de inte kan vara lite mer vidsynta och välj lite nya (för dem) bloggare.
Det var en västsvensk bloggare(där jag kommenterade detta om att bara vissa blir utvalda på bloggevent) som tyckte att man måste ligga i och jobba hårt för att bygga upp sitt "varumärke" i bloggen
och därmed bli lite större i bloggvärlden...Jag tycker inte att vi är obefogat sura för att vi inte får komma. Vi får ju inte en chansen att visa att vi finns, hur ska vi då ligga i ännu mer, fattar inte resonemanget riktigt?!
För egen del handlar det inte att jag vill ha bloggen som mitt jobb, utan mer träffa andra bloggare på trevliga event, kanske få en trevlig goodiebag och mingla, och sedna skriva om eventet i bloggen, och sedna kanske det leder till något litet samarbete,eller inte...

Anna Kindstrand sa...

Jag har en liten blogg som heter Chez Anna och som inte lär bli stor, men jag tror det handlar om att jag går min egen väg och inte skriver om en massa superytliga saker hela tiden. Jag brukar kika in i alla möjliga bloggar, och har konstaterat att vägen till storhet verkar gå via narcissismen. Man ska outtröttligt fota sina selfies med plutande mun, dagens olika outfits, naglar, makeuper osv osv... Om detta är vad som krävs kommer jag aldrig se skymten av ett event annat än i andras bloggar. Men jag älskar att skriva, och skulle aldrig drömma om att känna mig oduglig för att jag inte blir utvald att gå på event. Ja, det är säkert ett "hårt" jobb att fota sig själv och byta kläder mm från morgon till kväll, men jag kan försäkra att ett stressigt förvärvsarbete är ännu hårdare. Jag är glad om jag hinner skriva en text om dagen. Jag blir jätteglad om folk läser och kommenterar, men deppar inte ihop om så ej sker. Man får inte värdera sig själv utifrån om man "duger" åt andra. Lycka till med din blogg, och tyck om det du gör. Det finns inget som säger att du bloggar sämre en nån annan.
Mvh
Anna