torsdag 6 november 2014

TIPS TILL FREDAGSFIKAT



Små naggande goda, banan & chokladmuffins som väntar på att avnjutas!

Hejsan igen!

Har du hand om fredagsfikat till jobbet imorgon och har noll idéer vad du ska bjuda kollegorna på?
Isåfall måste jag bara få tipsa om dessa saftiga, lite småkladdiga banan- och chokladmuffins. 
Jag älskar verkligen kombon banan och choklad så detta kan inte bli bättre.

Detta behöver du för ca. 12 muffins som inte är av amerikansk storlek:

100g smör
2 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 3 mogna bananer
1 msk kakao
ca 50g  hackad choklad

Sätt ugnen på 200 grader
Placera ut muffinsformar på en plåt eller muffinsbleck. Smält smöret och låt det svalna.
 Tillsätt mjölken i smöret. 
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Tillsätt sedan smör-mjölkblandningen.
 Blanda mjöl, kakao och bkapulver i en annan skål och tillsätt i äggvispet.
 Mosa bananerna och rör ner i smeten tillsammans med den hackade chokladen. Grädda i mitten av ugnen i ca. 12-15 minuter.


Detta låter inte så tokigt,va?!
Nu  återstår det bara för mig att önska er en riktigt härlig fredag vare sig ni jobbar, är lediga eller studerar. Själv är jag ledig med mina två yngsta skrottar och för dem väntar kyrkans barntimmar på förmiddagen innan vi åker hem och tar fredag.

STORKRAM FRÅN MIG

Inga kommentarer: