onsdag 21 januari 2015

VECKANS MIDDAGSTIPS....


.....Blir utan tvekan receptet på den smarriga lövbiffsgratängen vi åt i helgen. En lättlagad rätt som går att förbereda för att sedan ställas in i ugnen när gästerna kommer.
Receptet  hittade jag hos en annan matbloggerska. Efter lite ändringar blev det en favorit hos oss vuxna.



 Receptet kommer här och räcker till ca 4-6 portioner:

500-600g lövbiff
250g färska champinjoner
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
5 dl grädde av valfri fetthalt
1/5 msk senap
200g riven ost
soja
1 msk oxfond
salt och peppar
smör&rapsolja att steka i

Börja med att sätt på ugnen på 200 grader. Smörj en eldfast form. Strimla lövbiffen och stek i omgångar, salta och peppra, och lägg köttet i formen.
Skala och hacka löken och bryn i pannan. Strö löken över köttet. Tvätta och skiva svampen och fräs den med. Salta, peppra och pressa över vitlöken. Lägg även svampen i formen. Blanda ihop grädde, senap, soja och fond i en skål och häll över köttet. Strö över osten och ställ in i ugnen i ca 20-25 minuter tills osten smält.
Servera med ris och grönsaker.
Det här var görgott, rent ut sagt och det är inte sista gången det lagas lövbiffsgratäng i mitt kök!



Hejsan hej på er!

Redan onsdag och inte långt kvar till helg för min del. Alla skrottarna är sedan någon timme stoppade i säng och själv njuter jag av lite bloggtid och Håkan Hellströms live skiva på Spotify när mannen är ute på middag med killgänget.
Imorgon blir det sena passet på jobbet och det känns helt ok. Stormtrivs på mitt "nya" jobb och haft turen att få helt underbara kollegor och härliga goa`ungar såklart!
För er som inte vet så jobbar jag alltså som lärare mot de lägre åldrarna, det vill säga i förskolan. Ett yrkesval jag aldrig ångrat, faktiskt. Har hittat min plats, så att säga.
Nu börjar klockan gå mot läggdags så det är dags att stänga ner macen här.
Jag önskar er alla en fin torsdag!


KRAM


Inga kommentarer: