onsdag 20 januari 2016

SMARRIG LAXGRATÄNG MED SPENAT



Hej därute i stugorna!

Vintern tycks hålla oss i ett järngrepp och visst är det fint med all snö, men trots det kan jag inte låta  bli att längta till vår och plusgrader, tunnare kläder och ljust långt in på kvällarna.
Men, tids nog blir det vår, vi är ju trots allt bara i Januari månad ännu, men det känns långt och avlägset nu med all kyla och snö.

Under tiden får vi värma oss med god mat. Gjorde en så smarrig laxgratäng med spenat häromkvällen som ialafall både jag och mannen uppskattade, barnen var måttligt förtjusta.

Här kommer receptet om  någon skulle vara sugen på att prova:




4-6 laxfiléer
1/2 påse bladspenat ca, 150-200g
3 dl grädde av valfri fetthalt
1 dl creme´fraiche av valfri fetthalt
1/2 dl vitt vin
chili explosion krydda
vitpeppar
salt
2 krm muskotnöt
1 pressad vitlöksklyfta
2 dl färskriven parmesan

Sätt ugnen på 210 grader. Lägg bladspenaten i botten på en smord ugnsform.
Blanda ihop ingredienserna till såsen i en kastrull, låt koka upp och sjud tills det tjocknar, smaka av med kryddorna.
Häll såsen över bladspenaten och lägg laxfiléerna ovanpå. Salta och peppra lite på fisken. 
Strö sedan över parmesanosten.
Ställ in i ugnen och tillaga i ca. 18-20 minuter.
Servera med pressad potatis eller ris, vi hade det förstnämnda.





Nu ska jag lägga mig i sängen med en god bok, och förhoppningsvis somnar jag i rimlig tid ikväll!

KRAM & GODNATT!



Inga kommentarer: