onsdag 24 februari 2016

AFTER EIGHT KLADDKAKA



Go´fika till gästerna



God morgon!

Kikar in som hastigast för att ge er receptet på den omtyckta kladdkakan jag bjöd mina gäster på när jag hade Zelected by Houze-visning igårkväll.
En kladdkaka med ett tjockt täcke med smak av after eight. Så himla god och lättbakad, så det lär nog bli fler gånger jag bakar denna godsak!
Receptet hittade jag hos Vickan  på Matplatsen , men orkar ni inte klickar er vidare kommer det här----->

After eight kladdkaka

Kaka:

200 g mörk choklad
200g smör
3 ägg
2 1/2 dl socker
3 dl vetemjöl

 Chokladglasyr:

25g smör 
1 dl grädde
20 after eightplattor

Sätt ugnen på 175 grader. Sätt ett bakplåtspapper i en bakform med löstagbar botten.
Smält smöret och bryt chokladbitarna i mindre bitar och låt det smälta med smöret.Låt svalna.
Vispa ägg och socker, tillsätt mjölet och choklad-och smörblandningen. Rör försiktigt till en jämn smet och häll i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 20-30 minuter. 
Låt svalna.

Blanda smör, grädde och after eight i en kastrull, smält på svag värme under omrörning. Låt glasyren kallna och bli trögflytande. Bred glasyren över kakan. 
Garnera med apelsinskivor och servera gärna med vispad grädde och en fräsch fruktsallad (för att  jämna ut det söta!)
Hoppas den smakar!

Inga kommentarer: