lördag 20 februari 2016

LÖRDAGENS MIDDAG...




....Blev fläskfilégömma! Receptet hittade jag inne hos Jenny. Har du inte besökt hennes blogg tidigare, så rekommenderar jag verkligen att kika in. Så mycket gott och läckert upplagt. Livsfarligt, om man som jag försöker gå ner några kilon.



Hej lördag!


Hur mås det? Är ni peppade inför kvällens delfinal av mellon? Förra lördagen var jag ju ute och åt med mina tjejkompsiar så jag missade mellon då, och har inte hunnit kolla i efterhand.
Ikväll har jag och stora A laddat upp med gurkstavar, lite chips, dipp och popcorn. Är det mello så är det!
Tidigare här åt vi en så god middag, fläskfilégömma, superenkelt att laga. 
Receptet kommer här för er som vill prova, har inte följt det punkt och pricka, så man kan säga att det är min version av denna.
Detta behövs:

1 stor fläskfile´
salt och peppar
2 dl creme´fraiche 
2 dl grädde av valfri fetthalt
1 msk chilisås
1/2 msk kalvfond
salt& peppar
10 körsbärstomater
mozarellaost

Sätt ugnen på 225 grader. Putsa fläskfilén och skär i skivor. Stek dem, salta och peppra.
Lägg köttet i smord, ugnfast form.
Blanda ihop creme´fraiche, grädde, fond, chilisås, salt och peppar. Häll såsen över köttet. 
Halvera tomaterna och strö över, skiva mozarellan och lägg i formen. 
Tillaga i ugnen i ca. 20 minuter, rätten är klar när osten börjat bubbla. 
Servera gärna med ris och grönsaker.


Inte världens mest aptitligaste bild direkt, men jag hoppas kunna skaffa lightroom så jag kan redigera bilderna lite snyggare....

Detta fick stor "tumme upp" av både barnen och mannen, vilket betyder att det lär nog bli fler gånger vi äter detta till middag, kanske något att bjuda på nästa gång man får middagsgäster och i sällskap att ett glas rött, kanske?!
Nu ska det borstas tänder på de små och snart kommer storasyster hem och mello-myset kan börja.

Trevlig lördagskväll på er!

KRAM





Inga kommentarer: