lördag 14 november 2015

HELGMYS & CHOKLADBOLLAR



Några av de smarriga chokladbollarna som prins K och jag bakade tidigare under eftermiddagen...



Hej lördag!


Hoppas ni har en skön helg. Här vi just sådär lördagsslöa som man bara kan bli en lördag då det varit full aktivitet på förmiddagen med ridskola och ponnyridning.
Snart bär det av till aktivitet nr.2 simskola för prins K. Måtte det lossna snart så att han kan simma helt självständigt och lördagskvällarna kan bli liiite lugnare.
Just nu längtar vi även efter mannen/ pappa C som i skrivande stund snart boardar ett plan från Las Vegas som via London ska ta honom hem till Landvetter och slutligen ut hit, hem till vårt vita hus vid havet. Veckan har både gått snabbt, men ochså känts ganska seg, men nu så är han på G hem och inga (än så länge) fler jobbresor inbokade, som tur är.

Ikväll ska jag och stora A mysa upp oss i soffan, när de yngre har somnat, med lite popcorn och dricka, tända ljus och kika på Så mycket bättre, kollar ni?!
Dagens artister som ska tolkas är Ison & Fille, personligen har jag aldrig hört musik med dem förut, men de har varit duktiga på att tolka de andra artisternas musik, så jag tror det blir ett bra avsnitt.

Tidigare i eftermiddag bakade, som sagt prins K och jag Chokladbollar. Några av dem rullade vi i karamellströssel, riktiga färgklickar!
Här kommer vårt favoritrecept på chokladbollar, som kommer från klassikern Sju sorters kakor , men jag har dubblat receptet.

200g rumsvarmt smör
2 dl socker
6 dl havregryn
2 tsk vaniljsocker
3 msk kallt kaffe
4 msk kakao

Kokos, pärlsocker eller strössel att rulla i

Rör rumsvarmt smör och socker smidigt, tillsätt kakao, vaniljsocker och havregryn och till sist kaffet. Rör till en smidig smet och rulla bollarna i strössel, strösocker eller kokos.
Ställ in i kylen innan de ska avnjutas.




Nu bär det strax av till simskolan och sedan massa lördagsmys hemma.
Önskar er den finaste lördagskvällen!


KRAM

Inga kommentarer: